Arteriële vaatafsluiting / ooginfarct

Wat is het?

Het netvlies is de binnenbekleding van het oog. Het licht dat het oog binnenkomt, wordt door het netvlies opgevangen en via de oogzenuw naar de hersenen vervoerd. De bloedvoorziening in het netvlies bestaat uit slagaders (arteriën) die het bloed aanvoeren en aders (venen) die het bloed afvoeren.

Bij een vaatafsluiting ontstaat een doorstromingsprobleem waardoor het oog minder gaat functioneren. Er zijn 2 typen afsluitingen:

  • arteriële vaatafsluiting
  • veneuze vaatafsluiting

In deze folder wordt de arteriële vaatafsluiting besproken.

Een arteriële vaatafsluiting is een afsluiting van een slagader. Gebeurt dit in het oog dan krijgt een deel van het netvlies (arteriële takafsluiting) of het gehele netvlies (arteriële stamafsluiting) geen bloed en zuurstof meer; het deel zonder zuurstof houdt op met functioneren (infarct). Het aangetaste deel van het netvlies is wit/bleker geworden door een tekort aan bloed en ophoping van vocht.

 

Oorzaken

Een bloedpropje is verreweg de meest voorkomende oorzaak van een arteriële vaatafsluiting. Een dergelijk bloedpropje wordt een embolie genoemd. Deze kan afkomstig zijn van een halsslagader of van het hart.

Ontsteking van het grote bloedvat aan de slaapkant van de schedel kan ook voor een arteriële vaatafsluiting zorgen. Dit bloedvat is dan gezwollen en pijnlijk bij druk.

 

Symptomen

Een afsluiting van een arterie (het bloedvat dat het bloed aanvoert) geeft een plotselinge, pijnloze uitval van het gezichtsveld.

Bij een takafsluiting zal een deel van het gezichtsveld zijn aangedaan, maar bij een stamafsluiting kan het zijn dat het aangedane oog niets meer ziet. Het gaat meestal om één oog. In sommige zeldzame gevallen treedt er na verloop van tijd vaatnieuwvorming op in het netvlies. Deze nieuwe vaten zijn van slechte kwaliteit en kunnen voor een hoge oogdruk en een pijnlijk oog zorgen.

 

Mogelijke behandeling

  • Screening op risicofactoren

De behandeling van een afsluiting van een bloedvat ligt voor een deel bij uw huisarts, internist of cardioloog. Er zal een screening worden gedaan op risicofactoren om herhaling te voorkomen. De risicofactoren zijn: hoge bloeddruk, suikerziekte, hart- en vaatziekten, verhoogd cholesterol, overgewicht en roken.

  • Medicamenten

Mogelijk worden bloedverdunners voorgeschreven, bij een ontsteking van een bloedvat ook prednison.

  • Laserbehandeling

Om te voorkomen dat nieuwgevormde slechte vaatjes verdere schade aan uw oog aanbrengen, is een laserbehandeling nodig. U krijgt vooraf druppels die de pupil verwijden en druppels die uw oog verdoven. Als de druppels goed zijn ingewerkt, loopt u met de arts mee de laserkamer in. Voordat de laserbehandeling wordt gedaan, plaatst de arts een lens op uw oog. Dit kan een oncomfortabel en drukkend gevoel geven. Hierna volgt de laserbehandeling. De laser maakt de nieuwe vaatjes kapot en laat een litteken achter. Soms vindt men de behandeling gevoelig, is dit bij u het geval, geef dit dan aan bij de arts.

Mocht het zo zijn dat na de laserbehandeling het oog gevoelig is, dan kunt u thuis een paracetamol nemen.

 

Welke resultaten kunt u verwachten van de behandeling?

De behandeling is er op gericht om herhaling in de toekomst te voorkomen. Na een arteriële takafsluiting zal de gezichtsscherpte mogelijk na enige tijd iets toenemen, maar niet zo goed worden als voorheen. Na een arteriële stamafsluiting is de prognose slechter, naar verwachting zal de gezichtsscherpte niet meer herstellen.

Een laserbehandeling is alleen noodzakelijk om vaatnieuwvorming met een oplopende oogdruk (en daardoor pijn in het slechtziende/blinde oog) te voorkomen en niet om het gezichtsvermogen te verbeteren.

 

Mogelijke complicaties/bijwerkingen per behandeling

Medicamenten
In de bijsluiter kunt u de mogelijke complicaties/bijwerkingen lezen.

Laserbehandeling
Als reactie op de laserbehandeling kunnen zwakke, nieuwgevormde vaten een bloeding geven in het glasvocht.

 

Instructies voor thuis voorafgaand aan de behandeling

Geen.

 

Instructies voor begeleiding, opvang en vervoer

Op basis van de resterende gezichtsscherpte zal uw oogarts met u beslissen of autorijden vóór de behandeling verantwoord is. Bespreek dit met uw oogarts. Na de laserbehandeling mag u naar huis. Zelf autorijden of fietsen wordt afgeraden. Reizen met het openbaar vervoer is geen probleem.
Indien de gezichtsscherpte van uw andere oog voldoende is, mag u de dag na de behandeling weer autorijden.

Instructies voor thuis na de behandeling

Geen.

Niet alle informatie in deze folder is noodzakelijk op u van toepassing. Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen, stel deze dan aan uw oogarts, optometrist of orthoptist.

 

Financiële aspecten / verzekering

Oogcentrum Noordholland moet ieder jaar opnieuw met alle zorgverzekeraars een zorgovereenkomst afsluiten, zoals alle zorgaanbieders dat moeten doen. Met een zorgovereenkomst kunnen wij de kosten van een behandeling direct bij uw zorgverzekeraar declareren. Voor u als klant van het Oogcentrum regelen wij deze administratie.

Op onze website kunt u onder ‘Behandeling’ / ‘Zorgverzekeraars’ nagaan of uw zorgverzekeraar een contract met ons heeft voor het lopende kalenderjaar. Omdat zorgverzekeraars steeds vaker overgaan tot selectieve zorgcontracten zullen wij u tijdig informeren mocht uw behandeling niet voor een vergoeding uit het basispakket in aanmerking komen.

Voor een specifiek aantal oogheelkundige behandelingen is een machtiging van uw zorgverzekeraar vereist. Wij verzorgen deze aanvraag voor u indien u dat op prijs stelt.

Heeft u vragen over de vergoeding van uw behandeling dan kunt u ook contact opnemen met onze medewerkers. Onze medewerkers kunnen u informeren over de zorgovereenkomsten die zijn afgesloten met de zorgverzekeraars. Uiteraard kunt u ook zelf uw zorgverzekeraar benaderen. Houdt er hierbij rekening mee dat de zorgovereenkomsten zijn afgesloten onder de naam ‘Stichting Oog voor Zorg’.

Als er geen zorgovereenkomst met uw zorgverzekeraar is en u heeft een restitutiepolis dan geldt een vrije artsenkeuze voor de basiszorg. Dit betekent dat u zelf kunt kiezen bij welk ziekenhuis of kliniek u behandeld wil worden. Wij brengen dan bij u het passantentarief in rekening. Het passantentarief is op de website onder ‘Behandeling’ / ‘Passantentarief’ terug te vinden. Iedere zorgverzekeraar hanteert zijn eigen polisvoorwaarden en wij verzoeken u dan ook om tijdig te informeren naar uw polisvoorwaarden. Uw zorgverzekeraar is bij een restitutiepolis verplicht de factuur die u van ons hebt ontvangen aan u te betalen. Wij bieden u ruim de tijd om het bedrag eerst bij uw zorgverzekeraar te declareren en te ontvangen, voordat u het aan ons moet betalen.

Als er geen overeenkomst met uw zorgverzekeraar is én u heeft een naturapolis dan zal uw zorgverzekeraar meestal niet het volledige bedrag vergoeden dat wij u in rekening brengen na een consult en/of een behandeling. Wij brengen dan het passantentarief bij u in rekening. Het passantentarief is op de website onder ‘Behandeling’/ ‘Passantentarief’ terug te vinden. Iedere zorgverzekeraar hanteert zijn eigen polisvoorwaarden en wij verzoeken u dan ook om tijdig te informeren naar uw polisvoorwaarden. Wij bieden u ruim de tijd om het bedrag eerst bij uw zorgverzekeraar te declareren en te ontvangen, voordat u het aan ons moet betalen.

 

Als u besluit zich te laten behandelen

Het is mogelijk dat de arts u bedenktijd heeft gegeven om tot een besluit te komen of u zich laat behandelen en/of welke behandeling u wenst te ondergaan. Als u besluit zich te laten behandelen, vernemen wij dat graag van u. U kunt dan telefonisch contact opnemen met onze medewerkers om een afspraak te maken.

 

Vragen en/of klachten

Op onze website vindt u meer informatie over de behandelingen die wij uitvoeren, maar ook informatie over onze medewerkers en ons privacyreglement. Voor vragen en/of klachten kunt u altijd telefonisch, per e-mail of via het contactformulier op onze website contact met ons opnemen. Onze medewerkers van Oogcentrum Noordholland staan voor u klaar en geven u deskundig antwoord op al uw vragen. Een onafhankelijke klachtenfunctionaris bemiddeld bij onvrede of klachten.

Mocht u niet tevreden zijn met de manier waarop wij uw klacht hebben behandeld, heeft u de mogelijkheid om uw klacht in tweede instantie aan een onafhankelijke geschillencommissie voor te leggen. Het Oogcentrum is aangesloten bij de geschillencommissie van Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN). Meer informatie over deze geschillencommissie kunt u vinden op: zkn.nl/consumenten/over-zkn/geschillencommissie.

 

Veiligheid

Een veilig verblijf voor iedereen in het Oogcentrum is voor ons een topprioriteit. Om uw veiligheid te waarborgen vragen wij u de instructies van de medewerkers van het Oogcentrum nauwgezet op te volgen. Onze medewerkers kennen de risico’s.

Heeft u zich tijdens uw verblijf in het Oogcentrum op enig moment onveilig gevoeld of bent u een situatie tegengekomen die voor u of anderen in het Oogcentrum gevaarlijk kan zijn? U helpt ons door dat aan ons te melden. U kunt dat ter plekke melden aan iedere medewerker van het Oogcentrum of achteraf telefonisch, per brief of per e-mail. Wij bespreken alle meldingen en nemen de mogelijke maatregelen om gevaarlijke situaties op te lossen.

Oogcentrum Noordholland beschikt over de “Meldcode signalen bij kindermishandeling en huiselijk geweld OCNH”. Dit betekent dat een medewerker van Oogcentrum Noordholland bij het signaleren van dergelijke signalen volgens een vastgesteld stappenplan te werk gaat en mogelijk hulp biedt aan het slachtoffer of een melding doet bij ‘Veilig Thuis’.


Het Oogcentrum Noordholland vertelt u graag meer

Heeft u meer vragen naar aanleiding van deze informatie belt u ons dan gerust. De medewerkers van het Oogcentrum Noordholland staan voor u klaar en geven u deskundig antwoord op al uw vragen.

Oogcentrum Noordholland
W.M. Dudokweg 55
1703 DC Heerhugowaard

Telefoonnummer: 088-9191800
E-mail adres: info@oogcentrumnoordholland.nl

Openingstijden:
ma-vr 8.00-17.30 uur

Voor spoed zijn wij 24 uur bereikbaar 088-9191800